Forældresamarbejde
Forældresamarbejdet i Dagplejen har udgangspunkt i Næstved Kommunes tre værdier: Helhed, Tillid og Dialog, samt i Dagplejens definition af kerneopgaven.

I samarbejde med forældrene er dagplejens kerneopgave:
Vision: At skabe et lærings- og udviklingsmiljø for 0-3 årige børn i hjemlige omgivelser baseret på tryghed, nærvær, anerkendelse og omsorg.
Mission: At støtte og motivere børnene med udgangspunkt i deres kompetencer, så de får mulighed for at udvikle sig til velfungerende, nysgerrige og glade børn med deltagelsesmuligheder i fællesskaber.
Et godt samarbejde kræver gensidighed. I dagplejen involverer vi os for a forstå det enkelte barns behov, og dermed skabe en daglig ramme der tilgodeser dette. I den forbindelse taler vi med forældre og ikke om forældre, og vi forventer igennem vores kommunikation at kunne skabe grundlaget for Næstved Kommunes tre værdier i samarbejdet.
Samarbejdet er imellem forældre, dagplejer og dagplejekonsulent/daglig leder. Læs mere om dagplejekonsulentens rolle her.
Bygger på, at vi kan have tillid til hinanden. Vi ønsker at have en udveksling af viden om barnet, en løbende forventningsafstemning og dialog om barnets udvikling og trivsel.
Udgangspunktet er at tale sammen og dele perspektiver og viden, og derefter at finde løsninger sammen, så barnet får det bedste udgangspunkt i hverdagen til at udvikle og socialisere sig med de andre børn. Samtidigt ønsker vi dialog omkring rutiner, politikker og andre arrangementer der forekommer i løbet af året.
Vi deler hverdagen med forældrene. Vi vil gerne forklare hvorfor vi gør, som vi gør, og samstemmer med forældrenes normer og opdragelsesmønstre. En konstruktiv forventningsafstemning tager afsæt i hvad vi som dagplejere gør i hverdagen. For forældre, der ikke selv er fagpersoner i denne sammenhæng, kan det være meget givende, når vi forklarer baggrunden for de pædagogiske handlinger, rammer og regler, der er til stede i et dagplejehjem. Forældrene kan blive inspirerede og omsætte det til, hvad de kan gøre derhjemme. Samtidigt ønsker vi at høre om forældrenes erfaringer om specifikke emner, såsom barnets sprog, leg, gryende sociale kompetencer osv.
Forskning viser, at jo bedre kontakten og samarbejdet er mellem forældre, dagplejere og daglige ledere/dagplejekonsulenter, des mere positivt og trygt oplever barnet dagtilbuddet. Et velfungerende forældresamarbejde kan desuden give børnene en bedre kognitiv og social udvikling, især for børn i socialt udsatte positioner. Vores medarbejdere og forældre har hver især en unik viden om barnet, og når de deler den viden med hinanden, bliver de sammen klogere på, hvad der er vigtigt for barnet, og hvad de sammen kan gøre for at fremme barnets trivsel, udvikling og læring - og ikke mindst samskabe det gode børneliv!
Forældre deler mange af de samme oplevelser i hverdagen, og kan have glæde af at høre om hvordan andre håndterer de udfordringer, der dels kan være i eget hjem og/eller er forbundet med at gå i dagplejen. Denne sparring tilbyder vi i vores Flerfamiliegruppe og vores Forældrecafé.
Via Aula er der jævnligt opdateringer omkring børnenes aktiviteter, måltider og søvn. Målet er at skabe fælles tryghed og skabe mere involvering i børnenes dagligdag.
- Bestyrelsen - er udvalgt på den årlige generalforsamling og medvirker til de overordnede beslutninger
- Flerfamillietilbud - et tilbud til forældre om en tidlig indsats omkring barnet. Herunder undervisning/workshops om relevante emner som udvikling, pædagogik, konflikthåndtering, ernæring osv. Se også tekst om Flerfamiliegruppen
- Forældresamtaler - dels de daglige samtaler med dagplejeren om, hvad der er sket den pågældende dag, men også samtaler med den daglige leder/dagplejekonsulent
- Start- og overleveringssamtaler - deling af informationer om barnet
- Hjælp til forældre, der har brug for yderligere støtte, herunder underretninger og visitation til specialtilbud.
- Aula - den digitale platform til kommunikation imellem forældre og dagplejen.
- Hjernen & Hjertet - Målet med Hjerne & Hjertet er at opnå det bedst mulige grundlag for at styrke børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vi laver halvårlige vurderinger af alle børns trivsel og udvikling, og laver en overgangsbeskrivelse ved overgang til andet dagtilbud.
- Det årlige forældremøde med oplægsholder
- Inden opstart har vi en åben dør politik. Det vil sige at man altid kan komme på besøg hos sin kommende dagplejer.